lördag 19 februari 2011

Att inte använda schampo

Vattnet gav uttryck för att hon blev inspirerad att inte använda schampo, och eftersom jag faktiskt tycker att det är en ganska viktig fråga lyfter jag fram det här lite extra.

Jag slutade använda schampo sommaren 2009. I augusti skulle vi åka på festival och redan i juni började jag tänka på det här med mitt hår. Det är nämligen midjelångt och krävde innan rejält mycket balsam samt att jag borstade det både innan och efter dusch för att hålla sig fint. Men så hade jag hört någonstans det här med att inte använda schampo alls och slutade med det flera veckor innan festivalen. Tänkte att om det är avskyvärt så hinner jag börja använda igen, men om det känns bra så slipper jag alltså tvätta håret.

Tänkt och gjort! Dessutom införskaffade jag en såkallad 'utredningsborste' av svinhår som jag borstade med morgon och kväll. De första veckorna var lite ovana men sedan hade håret stabiliserat sig och besparade mig så himla mycket krångel.
För att kicka håret använde jag inpackning ibland. Den största skillnaden är att man slipper de där svängarna från helt nytvättat flygigt hår till otvättat och fett på ett par dagar.

Till saken hör väl också att jag inte använder några produkter i mitt hår, gör man det kan det kanske vara svårare att inte schamponera. Jag sköljer håret i vatten och masserar hårbotten när jag duschar, och borstar det som sagt. Numera kan jag också använda BodyShops bananschampo ibland, att jag gör det förstör liksom inte effekten. (Ibland = max var tionde dag).

Så var det med det!

3 kommentarer:

  1. Jag tvättar mitt var femte dag - men lockigt hår blir inte fett. Använder du inte balsam heller?

    SvaraRadera
  2. Det är bra! Många tvättar ju sitt hår med schampo varje dag och det är alldeles alldeles för ofta.
    Använder inpackning ibland, mest för att det luktar gott.

    SvaraRadera
  3. Jag har slutat helt nu. Det känns bra.

    SvaraRadera