söndag 8 maj 2011

Kött

Ellinor frågar mig hur jag tycker att yoga och kött går ihop. Det korta svaret; det tycker jag inte.

Det långa svaret; Jag tror inte att något passar alla. Jag tror inte att det finns en universell väg som leder till samma ställe som är 'sant' för alla. Jag tror överlag inte på någon ultimat sanning. Det är ett utslag av ödmjukhet från min sida. Även om jag har hittat min väg och känner att jag gör det som är rätt och sant för mig behöver inte det vara rätt och sant för alla andra. Många delar min väg. En del gör det inte. Att kategorisera rätt och fel och dömma andra för deras olika val i livet är egenskaper kopplade till tredje chakrat - egenskaper som jag väldigt mycket försöker jobba bort. Jag kan bli ledsen när jag ser någon göra destruktiva omedvetna val men mest av allt försöker jag älska, acceptera och inkludera.

Så alltså - nej, jag tycker inte att kött och yoga går ihop. Jag äter kött ett par gånger i veckan, mestadels lokalt producerad och/eller ekologiskt. Det är ett medvetet val. Det är också ett medvetet val att undvika rött kött, minimera intaget av halv- och helfabrikat och att inte äta saker fullproppade med färgämnen. Jag har fått den insikten att jag förmodligen inte borde äta kött alls - men ännu inte kommit dit att det faktiskt känns rätt.

Dessutom välsignar jag min mat medan jag lagar den eller innan jag äter den och jag upplever att det minimerar dåliga energier i maten och ökar min förmåga att ta upp näringen på ett bra sätt.

Amen.

3 kommentarer:

  1. Jag blir så trött på folk som lägger sig i vad andra äter.
    Jag själv äter vegetariskt till mer än 90% då sambon är vegetarian sen många år tillbaka och jag föredrar det. Det är också väldigt nyttigt och innehåller alla de ämnen jag behöver iom min graviditet. Jag känner också att jag med större lätthet Väljer att äta vegetariskt om jag inte ger mig själv Förbud att äta kött.

    To each her own helt enkelt! <3 KraM~

    SvaraRadera
  2. Wow vilket svar! Tack så mycket för den inblicken i hur du tänker kring det. Att du tog dig tid att svara :)

    SvaraRadera
  3. O välsignad mat smakar alltid bäst, helt klart :)

    SvaraRadera