fredag 28 januari 2011

Jag och mina diagnoser

-Hej, jag heter S.W och jag har Asperger syndrom och ADHD.

Nä, så brukar jag inte presentera mig. Numera dröjer det ganska länge innan jag berättar, när och om det känns nödvändigt. Jag har levt med mina funktionshinder i hela mitt liv, men har bara haft diagnoser i ca fem år. Hur jag fick mina diagnoser blir ett eget inlägg.

OmAsperger syndrom kan man läsa mer om här, och om ADHD här.

Jag måste förvarna er om att när jag beskriver hur det är att ha AS och ADHD så kommer ni känna igen er. Ibland mycket, ibland mindre. Någon av er kommer till och med utbrista att ni säkert också har det. Och ja, jag har problem och svårigheter med helt vanliga saker som 'neurotypiska' också kan ha problem med. Jag är ingen läkare, jag vet egentligen väldigt lite om att ställa diagnos eller vad det egentligen är som är annorlunda. Men jag vet att bara för att du "känner igen dig", så är det inte samma sak som att det är ett funtionhinder. Funktionshinder som i att det hindrar dig i din funktion.

Jag är än sålänge (men inte så länge till, tack till nya regeringen) försörjd av Försäkringskassan. Eller försörjd och försörjd, 5900 i månaden är väl inget att hurra för. Men detta för att jag inte kan ta vilket jobb som helst. Jag kan inte jobba hur mycket som helst, eller under vilka förutsättningar som helst. Mycket av min habilitering går ut just på att undersöka vad jag kan och i vilken utsträckning och under vilka omständigheter.

Så, från och med nu så kör vi. Jag outar mitt liv som utomjording, och ni får fråga på så mycket ni orkar. Inget är för privat eller personligt. Let's go!

1 kommentar: