måndag 10 januari 2011

Att leva med en missbrukare

Eentligen känner jag mig mest tom. Ordlös. Vad finns det mer att säga?
Mannen är alkoholist, har varit nykter i sex år.
Nikotinist, har varit nykter i ett år.
Sen är det allt det andra. Cannabis. Sex. Porr.

Rökat kan jag på något vis hantera, för han är helt ren i långa perioder och det är tydligt när han gör det. Det är inget som sker i hemlighet och vi pratar mycket om det. Effekterna, abstinensbesvären. Ilskan och våldsamheten som kommer efteråt. Sen går det över och det är bra.

Det värsta är missbruket av sex och porr. Han har varit ren i mer än ett halvår, men så tog att ett återfall, i princip så fort jag klivit på tåget till mina föräldrar över jul. Registrering på en snusksida. Telefonsamtal med nån brud.
Och allt är helt förstört.

Jag orkar inte mer. Jag vet inte riktigt vad det faktiskt innebär att vara medberoende, har inte orkat läsa om det. För jobbigt. Tills vidare flyttar jag in i gästrummet och gör mig ett bo där. Som det känns nu så är vår sexuella kärleksrelation definitivt över. Sen får vi se vad vi gör med resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar