måndag 5 december 2011

Lucka Fem

För idag den femte december får jag regnbågsfemman, Utanförskap. (Fem i brickor)

Återigen ett regnbågskort, denna gång den lägre femman. Femman är alltid lite problematisk - precis efter den balanserade fyran och i mitten av processen. Regnbågen ger oss att det idag återigen handlar om det materiella och fysiska. Dock ett lågt kort, så det är endast en aspekt.

Barnet på bilden står och kikar genom en grind som är låst med kedja. Innanför grinden finns ett förföriskt regnbågsskimmer. Det här enkla kortet pratar om illusioner, tittar man noga ser man att hänglåset inte är låst och att den till synes bastanta muren håller på att vittra sönder. Precis den illusionen av att vara frånskild är den starkaste människan har. Att vi inte är samma. Att vi upplever att andra har tillgång till egenskaper eller kapital än vi. Idag är utmaningen att se igenom det, att inte stirra oss blinda på grinden utan leta efter hål i muren. Vi får visst vara med att leka och vi kan leka precis där vi är.

Meditera på orden gemenskap och tillhörighet.




Tarotkalendern kommer pågå mellan 1-24 december, och jag kommer dra ett kort varje dag. Jag arbetar primärt med Oshos Zen-lek, men det kan dyka upp kort från andra lekar. Jag kommer även ange kortets traditionella namn. Alla tolkningar är mina, men säger kortet något annat till dig är det ditt budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar