lördag 4 februari 2012

Rening (förfining)

Lite stolt tar jag åt mig en del av äran när finaste Mi drar igång stora auyrveda-projektet. Just nu är det väl ungefär det jag pratar om; ayurveda, yoga och feng shui.

Och på tal om det så ville jag skriva lite om rening. Kanske har jag gjort det förr, men det tål att upprepas. När jag använder ordet 'rening' är det översatt från engelskans purification som egentligen är mycket bättre. Det handlar nämligen inte så mycket om den rent fysiska reningen utan snarare om mer subtila nivåer. Detta återkommer inom allt, du kan se det inom feng shui också. Faktum är att yoga (asanas) är en reningsteknik. Att stå i olika positioner och öppna din kropp gör att du rensar ditt energisystem och vid mer uthållig träning kan du lättare transformera och sublimera din energi, för du har inte massa skräp i vägen.

Inom auyrvedan pratar man om ama som enkelt uttryckt är gammal stagnerad energi som lagras i dig. Vill du göra en livsstilsförändring, gå ner i vikt osv. är det första du ska göra att rensa ut all ama. Med västerländska termer; detox.

Mi har ju summerat det så bra, men jag ville lägga till en sak (this is for you babe): Kriyas. Kriyas ska utföras varje morgon och är en uppsättning bra enkla tekniker för att kontinuerligt hålla hela ditt system rent. Det består av fem steg, och de första fyra ska du göra på morgonen innan du äter eller dricker något. Det tar mellan fem till tio minuter och till slut kommer du göra dem utan att tänka på det, som att borsta tänderna.

1. Skrapa tungan. Du använder en tungskrapa eller en tesked. Du skrapar tills vätskan är genomskinlig och inte vitgrumlig. Detta kan dröja flera veckor så oroa dig inte om det inte händer med en gång. Svälj inte skrapet utan spotta ut.

2. Tvätta munnen med salt. Du fuktar ditt pekfinger lätt, doppar det i jodfritt salt och tvättar insidan av din mun; gommen, tandköttet, under tungan. Gurgla med lite vatten och spotta ut.

3. Skölj näsan. Detta göra du lättast med en så kallad neti och är något av det mest uppfriskande som finns. Köper du en sån kanna följer instruktioner med.

4. Tvätta ögonen med kallt vatten. Som avslutning skvätter du kallt vatten i ansiktet och särskilt i ögonen. Var du inte vaken innan är du det garanterat nu.

Dessa fyra moment rensar bort alla slaggprodukter som bildats under natten. Nässköljningen hjälper till att tvätta bort damm och smuts, ökar förmågan att syresätta kroppen och att ta djupa andetag genom näsan.
Tungan är kopplad till ditt andra chakra och att skrapa och tvätta den renar automatiskt även på energinivå. Det öppnar upp för dig till ett mer balanserat socialt liv, ökad sexlust, ökad kreativitet och stärker egenskaper som spotanitet, glädje, äventyrslust.
Ögonen är kopplade till tredje chakrat och att rena dem med kallt vatten väcker din inre eld, ökar förmågan att se klart, vara disciplinerad och hålla fokus.

Den femte punkten är att äta dina mat (särskilt frukosten) lugnt och stilla. Tugga noga och långsamt. Att göra det är att förbygga uppbyggnaden av ama och underlättar matsmältningen.

Happy cleansing!

5 kommentarer:

  1. Det här är så intressant! Ayurveda är makalöst och det har hjälpt mig förstå många aspekter av mig själv. Jag vet att det är dags för rening och att jag kommer må mycket bättre.

    Dags att agera mao!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är ju en del av den yogiska traditionen - men de är ju sammankopplade. Rekommenderar verkligen att köpa en NoseBuddy, de är superbra!

      Radera
  2. Kriyas alltså - man fattade ju att det var nåt an hade missat! (the neverending ayurveda!)
    Tack för upplysningen! Salt och ögontvätt på det hela ska jag nog klara av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det är en mycket skön rutin som man inte gärna är utan sen. Efter bara någon dag känner man sig geggig liksom.

      Radera
  3. Min kommentar har inget med inlägget att göra, ville bara säga att jag har läst ett gäng inlägg här nu och jag måste säga att du känns så HIMLA klok och mogen och insiktsfull. Ärlig och bra. Sådär jag skulle vilja vara i min blogg, men jag bara babblar tok i stället. Tack för att du är bra!

    SvaraRadera