onsdag 15 februari 2012

Mer om relationer

Kristina kommenterar om otrohet och skuld och skam. Det får mig att fundera. På många sätt är monogami en hegemoni och jag tror ärligt talat att det är få som ens uppriktigt och medvetet kommit fram till en egen ståndpunkt.

Vi lär oss nämligen vad otrohet innebär. Vi lär oss att vakta kring vår partner och att reagera väldigt starkt om denne skulle kyssa/ligga/flörta/dejta någon. Vi lär oss att det är något kritiskt som innebär relationens varande eller icke varande.

Ofta när jag berättar om vår relation får jag reaktionen: "Jag tycker det är helt okej om andra har det så, men jag skulle bli galen om min partner var med någon annan, så jag kan inte ha det." Frågan som alltid dyker upp i mig men som jag inte vågat ställa ännu är Vad Vill Du? För mig handlar det inte om att jag vill att Mannen ska vara med någon annan. Snarare handlar det om att jag bejakar mina egna drifter och känslor och lustar och inser att ja, någon gång kommer jag kanske vilja vara med någon annan än just honom. Och jag inser också att det inte har något med vår relation att göra. Det hotar inte mina känslor till honom och inte heller min vision om vår framtid.

Här kommer det trixiga; Jag litar på att det är likadant för honom. Ibland får jag jobba lite med det, ibland kommer det naturligt. Men faktum är att under vår tid tillsammans så är han den som har haft mest utåtriktad aktivitet (även undantaget missbruket) och han är den som har varit mest säker på vår relation.

Jag tror nämligen inte på förbud. Jag tror inte på att gå in i relation med tankar på vad min parter kan/får göra eller inte göra. Jag tror dock på ärlig kommunikation. Det är mitt ansvar att berätta om något känns jobbigt eller obehagligt. När jag har kommunicerat det är det upp till min partner att bestämma hur han/hon vill agera på det. Och faktum är; bryr man sig om någon vill man inte göra något som man vet sårar den andre. Då behöver man inga förbud eller regler. Och med det som utgångspunkt kan man ha precis en så öppen eller stängd relation som man själv vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar