onsdag 6 april 2011

Matporr

En av de bloggar jag läst absolut längst är The Pioneer Woman Cooks. Super super amerikansk och hur mycket bilder som helst och peppig text och ibland lite för noggranna anvisningar. Jag anser t.ex att man inte behöver visa i varje recept hur man finhackar lök för det hör faktiskt till basal matlagningskunskap. Tycker jag. Men å andra sidan är min mamma kock (och tandsköterska och svagströmselektriker och snart färdig socialpsykolog) så jag har kunnat det sedan jag var stor nog att hålla kockkniven. Och på tal om det, vad är det för människor som inte har vettiga knivar i sitt kök? Jag förstår inte.

Tillbaka till The pioneer woman a.k.a Ree. Hon är fantastisk. Hon snålar aldrig på smör, socker och/eller grädde vilket vi alla vet är En Mycket Bra Sak. För då smakar maten mumsigt. Dessutom gör bilderna mig helt dregglig. Och jag känner mig alltid inpirerad. Faktum var det hon som inspirerade mig till att testa att göra risotto första gången - en helt fantastisk maträtt. På den underbara hemsidan finns även hennes blogg, hennes foton, hennes trädgård och något som hon kallar för Tasty Kitchen. Enjoy!

Andra går igång på porr (vilket jag ju också kan göra från stund till stund) men jag går igång på mat. Ibland känner jag mig nästan lite skyldig när jag bli påkommen med att sitta och sukta framför datorn/över en tidining/i en kokbok. Så har ni några tips själva om fina matsidor får ni gärna skicka dem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar