fredag 1 april 2011

Hur min yoga går till

Östfrontens frk Stiffneck undrar hur vi jobbar i min yoga. Det är en mycket mycket bra fråga så det tänker jag absolut berätta.

Jag tränar tantrisk yoga på Natha-yoga. Det är en väldigt andlig yogaskola där både tantran och yogan är uppdelad i practice and theory. Yogan vi tränar är hathayoga där du gå in i en asana och försöker hålla den så länge som möjligt. Under tiden fokuserar du på energi flödet och det eller de specifika chakrat som den positionen aktiverar. Hathayoga är inte så svettig och inte alltid så fysisk ansträngande - men jag är å andra sidan väldigt vig och rörlig, är säkert annorlunda om man är stelare av sig.

Hösten 2009 började jag år ett av tantra kursen och efter några inledande lektionerbörjade vi studera chakran. Vi höll på med varje chakra i fem veckor, fick en ny asana varje vecka som var kopplat till det chakrat, och teorin handlad enbart om det. Efter fem veckor tog vi nästa och jobbade på så vis igenom oss från Muladhara till Sahasrara.

Efter det, som tog hela första året, hade vi flera veckor då vi lärde oss och blev initierade i Laya yoga. Sedan hade vi några veckor då vi arbetade med pranayamas, andingstekniker. Jag missade ju några veckor i höstas då jag födde barn och efter jul har vi pratat om transfigurering, kosmiska krafter och nu har vi inlett arbetet med Kali.

Så att. Det är inte bara det att jag går och 'gör yoga'. Det är en seriöst spirituell och andlig väg som är så mycket mer än en slags träningsform. Det tantriska skiljer sig också en del från det rent yogiska. Om vi säger som så, du kan utöva yoga utan tantra, men aldrig tantra utan yoga. Och utöver lektionen varje vecka (som är på ungefär tre timmar) har jag deltagit i ett flertal meditationer och läger där jag bland annat lärt mig mer om arketyper och tantrisk kärlek.

Har ni mer frågor är det bara att köra. Jag skulle kunna prata om det här i en halv evighet.

3 kommentarer:

  1. Det här är jätteintressant! Kul att du vill berätta! Vad jag var mest nyfiken på var hur själva arbetet "med" Kali fungerade. Alltså, hur det går till.
    /Ms Nosy-pants

    SvaraRadera
  2. När du arbetar med en energi, vilken som helst, så försöker du tuna in med den frekvensen.

    Vi kan ta glädje som exempel. När du är på samma frekvens som den universella energin glädje leder det till ett litet ubytesprojekt - där du alltid får mest. DU är glad och får glädje tillbaka, glädjer andra och får tillbaka. Förstår du? Jag märker att det var lite svårt att förklara. Law of attraction är iaf det som gäller. Det du fokuserar på får/skapar/lever du.

    Kali är mer en egen entitet, hon är ju en gudinna. Jag har inte förut arbetat med en kraft på det sättet så jag får nog svara på det om några veckor. I korthet kommer det vara så att vi har teori om henne i fyra veckor, sen blir vi initierade och efter det så mediterar vi med henne i 49 dagar. Så då får vi se vad hennes energi egentligen får för effekter.

    SvaraRadera