fredag 29 oktober 2010

Kärleksspråk

I våras hoastade vi en Romantisk Tantra-weekend ute på gården och en av föredragen handlade om det här med kärleksspråk. Det är oftast något som vi får av våra föräldrar; deras sätt att visa kärlek, blir vårt sätt att göra det. Det finns fem kärleksspråk, kopplade till de fem första chakrorna;

*Gåvor
*Tjänster
*Uppmuntran
*Fysisk kontakt
*Uppmärksamhet, tid

En viktig nyckel i relationer med andra människor är alltså att komma underfund med deras kärleksspråk, och sitt eget. Vilket sätt visar jag att jag tycker om någon på? Hur visar min partner/mina vänner/min familj att de tycker om mig?

Mannens huvudsakliga kärleksspråk är genom presenter och andra matriella saker. Utöver det är det uppmuntran.
Mina huvudsakliga kärleksspråk är uppmärksamhet och fyskisk kontakt.

Och det är så fint, för även om gåvor inte är mitt primära kärleksspråk så förstår jag att det är hans. Och ända sedan jag blev gravid har han köpt en present till mig varje månad - en mammapresent. Redan igår fick jag presenten för november, (han kunde inte hålla sig) en fantastisk handbok i Yogans anatomi. Fina böcker blir jag alltid glad över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar