tisdag 8 mars 2011

Lite mer om jämställdhet och föräldraledighet

Varken Mannen eller jag är föräldralediga.
Inte jag för att jag får aktivitetsersättning från Försäkringskassan, och man kan inte kombinera de båda. Så jag sparar mina dagar tills då jag bättre behöver dem. Typ nästa vinter eller så.

Mannen gör det inte för att han har bara ett timvikariat + eget företag och det innebär att han jobbar 2-4 dygn i stöten och sen är ledig lika länge. Skulle han ta ut 'föräldraledighet' de dagarna skulle det iofs bli lite mer i kassan nu, men det skulle ändå kännas som att slösa på dagar eftersom han bara skulle få lägsta ersättningen.

Vi siktar på att Mannen får ett fast, mer välbetalt jobb ungefär snart och att han då, beroende på situationen kan börja ta ut dagar till hösten och sen vara hemma helt med Lilla M efter jul. För då tänker jag börja plugga. (Vad vet jag inte, men det ska jag ta reda på.) Sen så pratar vi lite om bebis nummer två och tänker att det vore bra att ha dagar att ta ut den sista månaderna under graviditeten.

Så det är lite meckigt sånt här och systemet är tyvärr inte alls gjort för att man har någon annan slags livssituation än ett fast heltidsarbete 8-17 mån-fre. Och ett sånt liv lever vi inte alls just nu, har aldrig gjort. Men det kanske kommer med det här nya fantastiska jobbet Mannen ska få! *visualiserar järnet*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar