tisdag 7 juni 2011

Sömnyoga

På workshopen häromdagen fick bland annat göra Yoga Nidra, sömnyoga. Det är en djupmeditation som är skrämmande effektiv och för det mesta så somnar man. Eller, för det mesta somnar jag när jag gör den.

Men det var annorlunda nu. För det första hade vi ju pratat så mycket om sömn och drömmar att så fort jag började glida in i det första sömnstadiet så frågade jag mig själv är jag vaken nu? Bara frågan gjorde ju att jag inte somnade och istället sjönk djupare in i mediationen.

Mot slutet började jag märka effekterna rejält. Hela mitt chakrasystem var fullt aktiverat och min kropp vibrerade av energi. Kraftigast var det på baksidan av kroppen - som vilade tungt mot golvet. Det vibrerade och pirrade och pulserade och det kändes nästan som jag lyfte från golvet. Eller sjönk in i det.

Efteråt insåg jag att jag var långt bort - högt upp. Hela min varelse var på en annan frekvens, ungefär som när jag landar efter en tripp. Tanken var att vi skulle äta lunch men jag kunde inte få ner en bit. Mat är ju jord och i det tillståndet skulle det bara dragit ner mig. Och jag ville inte ner så fort.

Yoga Nidra. Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar