lördag 9 juli 2016

När det brister

Många dagar går, min kapacitet minskar mer och mer. Det tär på mig. Jag är stor och tung och det är väl okej; yrseln och illamåendet är värre. Tröttheten. Bebisen tar all energi. När det bara är Kärleken och jag så är det inga problem - men jag står inte ut med att bli en så dålig mamma. Att barnen har sommarlov och jag kan inte göra någonting, inte ens laga mat.

En dag brister det. Det är något med tvätten och jag skäller och han blir torr i blicken. Hittar mig en stund senare sittande med en blöt t-shirt i handen. Gråtande och stum och inkapabel att slutföra det jag påbörjat. Han börjar hänga. Jag sitter där. Känner att jag tappar all förmåga att förstå vad som händer. Varför vi gör det vi gör. Vad som är poängen. Situationen känns så låst. Han är där, jag är där jag är och jag kan inte hitta tillbaka.
Han frågar saker.
Jag kan inte svara.
Då släpper han allt han har i händerna och utbrister 'Men lilla gumman!' och tar mitt huvud mellan sina händer och kysser  min panna. Faller på knä framför mig och håller om mig, vilar huvudet mot mitt bröst, kysser magen. Säger saker. Älskar mig, hyllar mig. Leder mig till sängen och sveper in mig i ett täcke. Hämtar choklad.

Senare frågar jag hur han gör; hur han dyrkar upp en situation som för mig är omöjlig att låsa upp.
"- När jag märker att jag håller kvar i något av ren envishet, när det handlar mer om att positionera sig; då vet jag att det enda som gäller är att göra en helvändning. Stolthet har ingen plats där. Jag älskar dig, det är viktigast."

Var jag mållös av ångest innan, är jag nu ordlös av kärlek. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar